MAGYAR NYELV III.

"A magyar nyelv olyan, mint egy hangszer: aki játszani akar rajta, annak minden áldott nap gyakorolnia kell."                                                                                                                                                   Lénárd Sándor

2020.06.02. KEDD

2020.06.02.

KÉP KELL

Sziasztok!

Újabb összefoglalásnak állunk neki, méghozzá az igékkel kapcsolatban.

Bemelegítésnek jöjjön két egyszerű feladat a munkafüzetből!

Nyissátok ki a 90. oldalt, innen kell az 1. és 2. feladat. A 2. c része nem kell.

1.: Színezz ki a betűhálóban minnél több igét, majd írd le őket csoportosítva!

2. Olvasd el a rövid szöveget, húzd alá benne az igéket! Karikázd be az IGEKÖTŐKET!


2020.05.29. PÉNTEK

Kép kell

Határidő: este 8.


Sziasztok!

Most már eleget foglalkoztunk az igekötős igékkel, így már csak rajtatok a sor, hogy megfelelően használjátok is azokat!

A mai feladatotok igazán egyszerű! Írjatok nekem a füzetetekbe 6 mondatot, amiben igekötős ige is szerepel. HÁROM mondatban az igekötő az ige előtt álljon, HÁROMBAN pedig az ige után.


2020.05.22. PÉNTEK

Határidő: este 8.

KÉP KELL

Sziasztok!

Találtam egy aranyos videót az igekötős igék magyarázatához. Nagyon egyszerű, nézzétek végig mindenképp!

https://www.youtube.com/watch?v=90KTgv9p_7E

Feladat: vegyétek elő az olvasókönyvet, keressétek meg benne a Szerencsepróbáló királyfi c. mesét (30. oldal). Keressetek a mesében olyan igekötős igéket, ahol az igekötő az ige előtt áll! Írjatok le belőle a füzetbe 7 darabot!


2020.05.19. KEDD

Kép kell

Határidő: este 8.

Sziasztok!

A következő szabállyal már nagyon sokszor találkozhattatok! Beszéltünk róla másoláskor, tollbamondáskor, fogalmazáskor, talán páran emlékeztek rá! Most viszont MEG IS KELL TANULNI!

A szabály természetesen az igék helyesírásához kapcsolódik.

Az igékhez gyakran kapcsolódnak rövid szavak, ezeket IGEKÖTŐKNEK nevezzük. A leggyakoribb igekötők: be, ki, le, fel, meg, el, át, rá, ide, oda, szét, össze, vissza, keresztül stb.

FONTOS: ha az igekötő az ige előtt áll, akkor egybeírjuk az igével.

Példa: elköszön, belát, meghallgat, visszanéz.

Ha az igekötő az ige után áll, MINDIG KÜLÖN ÍRJUK: jön vissza, hallja meg, készíti el, fogja be.

A szabályt a tankönyv 98-99. oldalán is megtaláljátok.

Feladatok:

Nyelvtan munkafüzet 84. oldal:

3. feladat (a és b)

4. feladat (füzetről is kérek képet)

5. feladat (a és b rész is kell)

2020.05.15. PÉNTEK
Határidő: este 8.
Elérkeztünk az igéket összefoglaló dolgozathoz. A feladatokat a REDMENTÁN találhatjátok. A kitöltésre 45 perc áll rendelkezésre és CSAK EGYSZER tölthető ki! Ha esetleg megszakadna az internet, vagy elmegy az áram, vagy bármi közbejön, írjatok rám. Remélem azonban nem lesz ilyen és mindenkinek egyből sikerül. A feladatok nem nehezek, de érdemes előtte elolvasni az tanult szabályokat a könyvben!
Javaslom hozzá továbbá a szám/személy táblázat teljes tudását (E/1 - én, E/2 - te, E/3 - ő, T/1 - mi, T/2 - ti, T/3 - ők), mert ez szerepel benne a legtöbbet!
Direkt cím:
ige20200515

2020.05.12. KEDD

Kép kell

Határidő: este 8.

Összefoglalás II.

Nem sok és nem is nehéz feladatok várnak rátok a munkafüzet 83. oldalán. Mivel nemsokára fogunk írni egyet az igékből (ige száma, személye, ideje), érdemes olvasgatni újra a szabályokat is!

Feladatok:

83. oldal: 4-5-7(a). feladat.

A megértéshez, összefoglaláshoz találtam pár nagyon jó videót, ezeket többször is ideteszem. ÉRDEMES végignézni őket.

Cselekvést jelentő igék:

Magyar nyelv. A szófajok. Az ige. A cselekvést kifejező igék. 3. osztály

Történést jelentő igék:

Magyar nyelv. A történénést kifejező igék. 3. osztály

Létezést jelentő igék:

Magyar nyelv. Létigék. 3. osztály

IGEIDŐK:

Magyar nyelv. Az igeidők. 3. osztály.

2020.05.08. PÉNTEK

Kép kell

Határidő: este 8.

A múlt és a jelen idő után elérkeztünk a jövő idejű igékhez. Biztosan emlékeztek rá, ezt legtöbbször a "fog" segédigétvel és a "ni" képzővel szoktuk hasznáni. Például: írNI FOG, játszaNI FOGnak, kirándulNI FOGtok. Ezek mellett használjuk még a majd, lesz, nemsokára és holnap kifejezéseket is ( majd találkozunk, nemsokára látlak, holnap elutazunk).

Feladatok:

Alkoss jövő idejű igét az alábbiakból és írj velük 1-1 mondatot a füzetedbe:

ütközik, takar, főz, szárít, barátkozik, hisz, sétál.

Munkafüzet: 81. oldal: 3., 5. feladat.

2020.05.05. KEDD

Kép kell

Határidő: este 8.

Sziasztok! Haladunk tovább az igeidőkkel! Elsőnek a jelen idővel foglalkozunk kicsit részletesebben. Ez nagyon könnyű.

Nyissátok ki a munkafüzetet a 76. oldalon, itt nézzük a feladatokat.

1.: Négy képet láthattok, írjatok alá egy JELEN idejű igét, ami hozzá kapcsolódik! (feladat szövegével ne foglalkozzatok).

Például az első képnél lehet: telefonál, reggelizik, beszélget, integet... A lényeg, hogy jelen időben legyenek.

2.: Minden sorban akad egy kakukktojás, KERETEZD BE! Könnyű a feladat, minden bizonnyal olyan igékre kell vadászni, amik nem jelen időben vannak...

3.: Aki ismeri a dalt (vagyis mindenki), az meg tudja oldani:)

4. Mondatkiegészítés JELEN idejű igékkel! Ezt bizony egyedül is meg kell tudni már oldani! Rátok bízom!

Szorgalmi feladat kisjegyért:

77. oldal 7A, 8A feladat. B nem kell.

2020.05.04. HÉTFŐ

KÉP KELL

Kedd este 8.


Könnyű matek és olvasás után bizony ránk fér egy kis írás... A másolás nagyon jól fejleszti a helyesírást, úgyhogy most sem hagyjuk ki. Keressétek meg az olvasókönyvben a MÁJUSI MAGAZINT (100-101. oldal), innen kérek egy szöveget a füzetbe, méghozzá az elég nehéz Válasszunk pünkösdi királyt! című részt.

Erre a feladatra szeretnék jegyet adni, úgyhogy szépen, helyesen írjatok! HOLNAP ESTIG ráértek elküldeni. Lehet tollal írni, aki nagyon bátor, de inkább a ceruzát javaslom a javítás miatt! Segítőkész szüleiteknek üzenem, hogy látom, mit írt gyerek és mit felnőtt (láttam én már ilyet háziban is:)). Úgyhogy becsületesen, mert sok időtök van rá! Nézzétek át többször is! Akár egy-egy mondat után is érdemes megállni és átnézni, mert a hibákat szigorúan fogom nézni!


2020.04.28. KEDD

Határidő: este 8

Sziasztok!

Gyakorlunk a tegnap megtanult szabályok alapján! Érdemes őket újra elolvasni!

Múlt idő:

https://wordwall.net/play/832/395/119

Jövő idő:

https://wordwall.net/play/1160/050/175

Jelen idő:

https://wordwall.net/play/1525/023/302

Képet nem kérek, kapok értesítést a rendszerből!

2020.04.27. HÉTFŐ

KÉP KELL

Határidő: este 8


Ezen a héten az igeidőkkel fogunk foglalkozni. Beszélgettünk már róla nyelvtanórán korábban, páran talán még emlékeztek rá.


Az igének tehát van száma: egyes szám, többes szám

Személye: én, te, ő, mi, ti, ők


A harmadik fontos tulajdonsága, hogy azt az időt is képes megmutatni, amikor a cselekvés, történés, létezés valóban létrejön.

Három igeidőt különböztetünk meg: MÚLT IDŐ, JELEN IDŐ, JÖVŐ IDŐ.

Példák a fut szóval:

Múlt idő: futott, futottam, futottak, futottál

Jelen idő: fut, futok, futnak, futsz

Jövő idő: futni fog, futni fogok, futni fognak, futni fogsz


A múlt idő jele általában : t, tt (ütöTT, látoTT, találT)

Jelen időnek nincs külön jele

Jövő idő: ni + fog (szólNI FOG, barátkozNI FOGtok)

Jövő időnél használatos még a LESZ ige és az olyan kifejezések, hogy: HOLNAP, HAMAROSAN, NEMSOKÁRA, MAJD...

Példa: holnap átmegyek, nemsokára találkozunk, majd meglát, igazad lesz... (ezek mind olyan események, amik MÉG nem történtek meg, de meg fognak, tehát a jövőben).


MAI FELADAT:

Olvassátok el a témához kapcsolódó szabályokat és ábrákat.

Tankönyv: 87., 89., 91., 93. oldalakon találjátok őket.

Írásbeli feladat: Munkafüzet 74. oldal 3-4. feladat.

3.: Összesen két mondat van. Állapítsd meg, milyen időben van az ige a mondatban, írd a zárójeles részbe. Ezután ÁTALAKÍTVA le kell írni a teljes mondatot!

4. Kis segítség: első oszlop MÚLT, középső oszlop JELEN, utolsó JÖVŐ IDŐben van.


2020.04.21. KEDD

Kép kell

Határidő: este 8.

Folytatjuk az ige számának, személyének gyakorlását!

Munkafüzeti feladatok:

73. oldal 4/A feladat (B nem kell)

73. oldal 5/A feladat (B nem kell)

73. oldal 7. feladat: ehhez kicsit gondolkodni kell. Kis segítség: azzal a betűvel kezdődő igével tudunk tovább haladni, amivel az előző véget ért. Úgy kell ragoznunk őket, ahogy az utasítás megadja (E, T). Az első négyet leírták, tehát nekünk a T/2 következik! Az utolsó ige szállnak volt. K betűvel végződik, tehát K betűvel kezdődő igét kell írnunk. Például: kutat. Ezt kell T/2-be alakítani: kutattok. Amit a fenti sorból már használtatok, húzzátok ki, hogy ne keveredjetek bele! Erre kíváncsi leszek:)

2020.04.20. HÉTFŐ

KÉP KELL

Határidő: este 8.

Elkezdtük az igeragozás megismerését a személyeknek megfelelően (én, te, ő, mi, ti, ők)

Ezek tehát az ige számai (egy, vagy több ember) és személyei.

Hogy kell-e még tanulni a könyvben a fogalmakat, azt könnyen letesztelhetitek a következő bemelegítő feladattal:

https://wordwall.net/play/498/579/6583

Munkafüzet 72. oldal:

1. Feladat: szavakat láthatsz (etet, hőköl, bénul...), amikben személyek búlytak el! Karikázd be őket! Az elsőben például: TE.

Miután megtaláltad őket, úgy kell átalakítanod az igét, ahogy azt a benne található szócska mutatja! Ezeket kell leírni a vonalra. Például: első szóban bekarikáztuk, hogy TE. Akkor ez kerül a vonalra: eteted. Második szónál bekarikázhattad: ŐK. A vonalra ez kell, hogy kerüljön: hőkölnek.

3. Feladat: Találd ki az összekeveredett betűk alapján, mi lehetett az ige! Írd mellé a megfelelő számot és személyt. Például: győz - E/3 (egyes szám, hármas személy - ő győz).

2020.04.17. PÉNTEK

Kép kell

Határidő: este 8.

Folytatjuk az igéket. Most már megismerkedtünk az igék fajtáival, megtanultuk a fogalmakat, így itt az ideje, hogy mélyítsük az ismereteinket. Még tanórán beszéltünk róla, hogy az ige cselekvés, történés, létezés kifejezése mellett azt is megmutatja, hogy ki az, aki cselekszik. Megkülönböztettünk EGYES SZÁMOT (E) és TÖBBES SZÁMOT (T). Egyes számnál ezekről a személyekről beszéltünk: ÉN, TE, Ő. Többes számnál: MI, TI és ŐK.

Ezeknek is fontos megtanulni a szabályát (tankönyv, 82. oldal NARANCS rész) és a hozzá tartozó TÁBLÁZATOT (tankönyv 83. oldal - Mit tudok?).

Ezek segítségével tudod elvégezni a következő feladatot!

Ragozd végig a következő igéket a FÜZETEDBEN a tanultaknak megfelelőn:

szalad, nyaral, válogat, tanul

A füzetbe írjátok fel az alábbi címet, majd soronként dolgozzatok. Ez összesen HAT sort jelent. A sor elejére kerüljön a meghatározás (E/1 (én):) és utána a három ige megfelelő ragozása. Írott betűket használjatok! A SZALAD IGE CSAK PÉLDA, NEM KELL LEÍRNI!

Igeragozás gyakorlása

E/1 (én): szaladok, (ide jönnek, amit ti írtok)

E/2 (te): szaladsz,

E/3 (ő): szalad,

T/1 (mi): szaladunk,

T/2 (ti): szaladtok,

T/3 (ők): szaladnak,

2020.04.07. KEDD

Határidő: este 8-óra

KÉP KELL

Újabb írásos feladat következik, úgyhogy a füzetetekre lesz szükségetek! Írjátok fel címnek, hogy Szógyűjtemény. Alatta kihagyunk egy sort.

A címből adódóan nektek kell szavakat gyűjtenetek!

A feladat nagyon egyszerű. Írjatok le nekem:

5 db "e" betűvel kezdődő IGÉT

(újra kihagyunk egy sort)

5 db "f" betűvel kezdődő IGÉT

(kihagyunk egy sort)

5 db olyan IGÉT, amiben van hosszú magánhangzó (ó, ő, ú, ű, í)

(kihagyunk egy sort)

5 db olyan IGÉT, amiben van hosszú mássalhangzó (tt, pp, nny, ssz, rr, zz...)

Aki szeretné, az új sorban kezdett csoportokat készítheti más színnel, hogy mutatós legyen. Például: első ötöt kékkel, második ötöt pirossal...

2020.04.03. PÉNTEK

Határidő: este 8-ig.

KÉPET KÉREK


Elérkeztünk az igéknél az utolsó gyakorláshoz. A létigékkel és az állapotot jelölő igékkel foglalkozunk. Remélhetőleg ezúttal is átnézitek hozzá a könyv szabályát...

Ügyesen dolgoztatok ezen a héten, így nem áll szándékomban sok feladatot adni ehhez a témakörhöz, úgyis gyakorolni fogjuk még.

Feladatok:

Munkafüzet 68. oldal 1. (a és b).

68. oldal 2. (csak az a)

69. oldal 5. (csak az a).


2020.03.31. KEDD

Határidő: este 8-ig.

KÉP KELL (munkafüzet)


TÖRTÉNÉST KIFEJEZŐ IGÉK

Az igék közötti különbségek megértéséhez nagyon fontos a szabály ismerete, így ismételten ennek elolvasását javaslom a feladatok elvégzése előtt. Ne feledjétek: Ismétlés a tudás atyja!

Bemelegítésnek egy anagramma játékkal kezdünk!

Rakd sorba a betűket, hogy egy történést kifejező igét kapj!

A feladatban 15 szó betűit kevertem össze. Akinek sikerül minden szót megfejtenie, annak órai munka ÖTÖST ajánlok fel!

A feladatot nem kell fényképezni, automatikus értesítést kapok róla!

https://wordwall.net/play/1067/926/690

Történést kifejező igék gyakorlása:

Munkafüzet: 66. oldal

2-es feladat: Melyik tárggyal mi történhet? Soronként 3 megoldást kérek!

3-as feladat (csak az a): Egészítsd ki a szavakat!

4-es feladat: Mi történik a képeken? Írj egy-egy igét!

67-es oldal:

5-ös feladat: Egészítsd ki a mondatokat történést kifejező igékkel!


2020.03.30. HÉTFŐ

Határidő: este 8-ig.

KÉPET KÉREK


Továbbra is az igékkel foglalkozunk.

Ezen az órán csak a cselekvést jelentő igékkel ismerkedünk meg közelebbről, ebben a munkafüzetünk feladatai lesznek segítségünkre.

A feladatok elvégzése előtt érdemes újra elővenni a könyvet és átnézni a fogalmak jelentését! (71. oldal szabály és táblázat).

Munkafüzet:

64. oldal, 1-es feladat: Keress cselekvést jelentő igéket a betűrácsban, írd le őket a vonalra! Pl.: fut. 

64. oldal, 2-es feladat: Mit csinálnak a képen? Válaszolj egy szavas mondattal, az utolsónál rajzolj is! Egyszavas mondatok például: Zuhanyzik. Szalad. Kóstol. (nagybetűvel írandó, írásjel van a végén).

65. oldal, 5-ös feladat: Mi lehet a szabály? Folytasd a sort legalább három igével!

65. oldal, 6-os feladat: Alkoss igéket a szótagok segítségével (foly-tat), írd le őket a vonalra. B feladatrész: írd le a kapott igéket betűrendben (abc sorrend)!


2020.03.27. PÉNTEK

Határidő: este 8-ig

KÉP KELL

Sziasztok!

Megtanultuk a szabályt, gyakoroltuk az igék felismerését, most egy kicsit részletesebben is foglalkozunk velük!

Ahogy a főneveknél, mellékneveknél, úgy az igéknél is találunk egymással ellentétes jelentésű kifejezéseket és rokon értelmű szavakat is. Érdekesség, hogy egy szó a jelentésétől függően több szófajba is sorolható. Például: tűz. Ha a tábortűzre gondolunk, akkor főnévről beszélhetünk, ha pedig arról, hogy valaki virágot tűz a hajába, akkor igéről. Ellentéteket is könnyen találhatunk, például: kinyit - becsuk.


Ilyen párokat kell összekötnünk a munkafüzet 62. oldalán, az első feladatban!

Ha belejöttél az ellentétek keresésébe, akkor könnyen meg a 2. feladat is, ahol keresztrejtvénybe kell kitalálnod az igék ellentétes jelentésű párját!

Ellentétek segítségével kell megoldani a 4-es feladatot is. Egészítsd ki a mondatokat!

A 63. oldalon is vár ránk két feladat: az 5-ös "a" része és a 6-os "a" része.


2020. 03. 24. (KEDD)

Meg kellett tanulnunk a szabályt és megkülönböztetni az igét: mikor jelent cselekvést, történést, létezést, állapotot. Hogy ezt mennyire sikerült megértenünk, azt egy REDMENTA feladatlappal ellenőrizzük.

Redmenta: https://www.redmenta.com/?ref=logo_landing

Direkt cím: ige20200324

A feladatlapot összesen 5-ször lehet megpróbálni kitölteni! Legalább 80%-ot érjetek el. 

Munkafüzeti feladatok: 61. oldal 6. feladat

2020.03.23. (hétfő)

Sziasztok!

Akkor jöjjön az ige...
A nyelvtankönyv 71. oldalán kell tanulnunk.
Itt találtok egy ábrát: Mit tudok?
Alatta pedig a szabályt. Mindkettőt érdemes megtanulni.

KEDDEN egy Redmentás feladatlapot kaptok majd, amin kiderül, hogy sikerült-e mindenkinek. A feladatlapra KISJEGYET fogtok kapni.

2020.03.20.

Sziasztok!

Ugyan elkezdtünk foglalkozni az utolsó közös óránkon az igékkel, de a sok hiányzó mellett is csak egy bevezető óránk volt. Kell egy kis idő, hogy a magyarázathoz, bemutatáshoz több anyagot gyűjtsek, így egyelőre marad az írás, helyesírás fejlesztése!

A feladat nagyon egyszerű, vegyétek elő a nyelvtan füzeteteket és próbáljátok meg HIBA NÉLKÜL lemásolni az itt látható szöveget. Határidő: délután 4. óra

Tollbamondás

Nemzeti kincseinkről

Helységeinkben több helyen várromok, egykor híres erősségek maradványai várják a kirándulókat. Esztergomban a Szent István, Visegrádon a Mátyás korában épült királyi palota megmaradt részei, Nagyvázsonyban a törökverő Kinizsi Pál vára található. Drégely várát Szondi György serege, Eger várát Dobó István vitézei védték. Gyönyörű kilátás nyílik Visegrád, Csesznek, Salgó és Füzér várának romjairól a környező hegyvidéki tájra. Hegyeinkben egészséges levegő, szebbnél szebb természeti tájak gazdag változatossága várja a kirándulókat. Túrák alkalmával óvjátok az erdők, a rétek, a patakok tisztaságát, az ott élő növényeket és állatokat!


A nyelvtan órából azért nem maradhatnak ki az igék sem, de csak játék formájában!

Az igéről tudjuk (megbeszéltük), hogy TÖRTÉNÉST, LÉTEZÉST, CSELEKVÉST fejez ki. Ilyen igéket láthattok az alábbi feladatban lufik segítségével szállni. Alattuk egy mozdony közlekedik ezzel a három felirattal. Kattintással ki kell pukkasztani a lufikat, hogy a szavak a megfelelő helyre pottyanjanak!

Például: létezést jelentő igék a VAN, VOLT, LESZ, ezek csak a LÉTIGÉK kocsiba pottyanhatnak bele! CSELEKVÉS: olvas, mászik, ír. TÖRTÉNÉS: esik, roppan, múlik.

Cél: a játékban több, mint 200 pont megszerzése!!! FIGYELEM! AKI 400 PONT FÖLÉ MEGY, AZ KÉSZÍTSEN EGY KÉPET, KÜLDJE EL, MERT KIS ÖTÖSSEL JUTALMAZOM! 

Játék

A weboldalt a felsőnyéki pedagógusok hozták létre
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el